Onder social media worden de online platformen verstaan waar de gebruikers zonder dat sprake is van een professionele redactie voor de inhoud zorgen. Typisch voor de social media is de interactie en de dialoog tussen de gebruikers onderling. Tegenwoordig wordt met social media met name de sociale netwerksites bedoeld in de vorm van Twitter, Facebook, Instagram en LinkedIn.
Welke social media zijn er?
Eigenlijk is social media meer dan de genoemde netwerksites en vallen ook weblogs, microblogs, social bookmarking, videosites en sociale netwerken tot de social media, waar overigens niet een definitie van is. Social media brengen vaak als eerste wereldnieuws, want niets blijkt in de praktijk sneller dan bijvoorbeeld Twitter, dat al diverse rampen en aanslagen als eerste meldde via toevallige ooggetuigen die meteen een Tweet de wereld in slingerden. Ook wat betreft de sport biedt het voordeel, want nooit eerder waren tussenstanden van sportwedstrijden – ongeacht het niveau- zo snel bekend.
De valkuilen van social media
Tegenwoordig maken ook werkgevers steeds vaker gebruik van social media om sollicitanten te checken, terwijl de overheid social media gebruikt om fraude op te sporen en om alvast meer te weten te komen over de daders. Er kleven zeker ook de nodige nadelen aan social media. Zo koop je vaak te snel producten zonder dat er goed over nagedacht is en is de grens met privacy soms flinterdun. Veel gemaakte fout is dat mensen er met veel aplomb melding van maken dat ze op vakantie gaan. Dit tot groot genoegen van inbrekers die in alle rust hun gang kunnen gaan. En zo biedt de social media voor- en nadelen maar is het niet meer weg te denken. Bedrijven, en zeker de media, hebben ondertussen aparte onderdelen die de social media verzorgen en ook als reclamemiddel wordt het steeds vaker ingeschakeld. Dit niet in de laatste plaats vanwege het feit dat in veel gevallen gratis reclame gemaakt kan worden.
Lees ook ons artikel met redenen om een influencer te worden.
Laat een antwoord achter